czwartek, 3 lutego 2011

C++ drugie starcie

W tym artykule napiszemy program, który po krótko omówię. Aplikacja którą napiszemy będzie wykonywać operacje arytmetyczne na dwóch liczbach, które poda użytkownik z klawiatury. No to zaczynamy:

main.cpp
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
#include <iostream>

using namespace std;

int main(){

int a;
int b;
//można zapisać int a,b;

cout << "Podaj dwie liczby całkowite i naciśnij enter: ";
cin >> a >> b; //można zapisać osobno cin >> a; cin >> b;
cout << "Suma: " << a+b << endl;
cout << "Różnica: " << a-b << endl;
cout << "Iloczyn: " << a*b << endl;

//instrukcja warunkowa if..else sprawdza czy b jest równe 0
if(b==0) cout << "Nie można dzielić przez zero!" << endl;
else cout << "Iloraz: " << a/b << endl;

return 0;
}



Tak to wygląd po kompilacji i uruchomieniu:


W pierwszej linijce jest tzw. dyrektywa pre-procesora w tym wypadku jest to #include, zapamiętajmy, że dołącza nam do programu bibliotekę. Nazwa biblioteki jest umieszczona w nawiasach "trójkątnych" <>. Dołączenie biblioteki iostream.h do programu daje nam możliwość korzystania z pewnych funkcji które są zawarte w niej, w tym przypadku są to strumienie wyjścia "cout" i wejścia "cin". Jak widzimy w naszym programie wyświetlają one tekst w konsoli i z niej pobierają liczby.
W 3 linijce jest tzw. użycie przestrzeni nazw std i zastosowanie jej do całego pliku main.cpp. Nie przejmuj się tym, że tego możesz nie rozumieć ale wiedź tyle, że jeśli tego w programie nie będzie to przy każdym wywołaniu funkcji z biblioteki iostream.h, trzeba by było pisać std::cout, std::cin, std::endl;
Następnie w linijce 5 jest główna funkcja programu. To zawsze od niej zaczyna się wykonywanie programu, zawsze musi być napisana w naszym programie. Między nawiasami klamrowymi  { } jest ciało funkcji.
W 7 i 8 linijce jest deklaracja zmiennej typu całkowitego, można w niej przechowywać liczby całkowite z zakresu od 2mld do -2mld. Zmienne tworzymy w ten sposób, że na początku jest typ zmiennej a później jej nazwa:
typ_zmiennej nazwa_zmiennej;
//np
int zmienna;
float zmienna1;
char zmienna2;

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz